Gå direkt till sidans innehåll

Fossiloberoende fordon i kommunorganisationen

Indikator SE. 13. 22

Med fossiloberoende menas bilar som har möjlighet att köra på ett bränsle från förnybara källor men som inte nödvändigtvis gör det hela tiden.

Andel fossiloberoende personbilar samt lätta lastbilar i kommunorganisationen

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Västerås

2020

76,0

1

Västerås

2021

80,0

2

Västerås

2022

81,6

3

Västerås

2023

82,9

4

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2020

31,9

5

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2021

43,4

6

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2022

50,2

7

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2023

54,4

8

Större stad (ovägt medel)

2020

73,4

9

Större stad (ovägt medel)

2021

77,3

10

Större stad (ovägt medel)

2022

80,0

11

Större stad (ovägt medel)

2023

83,5

12

Riket

2020

51,3

13

Riket

2021

56,5

14

Riket

2022

60,8

15

Riket

2023

65,5

Datakälla: Miljöfordon Sverige

Kommentar

83 procent av kommunorganisationens fordon är fossiloberoende, vilket är betydligt högre än andelen av kommunägda fordon i hela Sverige. Andelen fossiloberoende fordon i kommunorganisationen har också ökat varje år sedan 2020.

Om statistiken

Bilar av typerna gas (CNG, biogas, naturgas, metangas), el, E85, laddhybrid (förutsatt att de kan laddas med sladd), vätgas samt bilar godkända av tillverkaren att köras på HVO100 (syntetisk diesel med förnybart ursprung) är inkluderade.

Sidan senast uppdaterad: 2024-11-19