Gå direkt till sidans innehåll

Fossiloberoende personbilar i den geografiska kommunen

Indikator SE. 13. 21

Med fossiloberoende menas bilar som har möjlighet att köra på ett bränsle från förnybara källor men som inte nödvändigtvis gör det hela tiden.

Andel fossiloberoende personbilar i det geografiska området

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Västerås

2020

11,2

1

Västerås

2021

15,4

2

Västerås

2022

18,4

3

Västerås

2023

20,8

4

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2020

9,2

5

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2021

12,7

6

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2022

14,8

7

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2023

16,5

8

Större stad (ovägt medel)

2020

12,0

9

Större stad (ovägt medel)

2021

16,2

10

Större stad (ovägt medel)

2022

19,1

11

Större stad (ovägt medel)

2023

21,5

12

Riket

2020

12,2

13

Riket

2021

16,5

14

Riket

2022

19,3

15

Riket

2023

21,7

Datakälla: Miljöfordon Sverige

Kommentar

Andelen fossiloberoende bilar har ökat i Västerås kommun de senaste åren och är nu strax under 21 procent av alla personbilar. Det är något lägre än andelen i hela Sverige, men högre än genomsnittet för länets kommuner.

Om statistiken

Bilar av typerna gas (CNG, biogas, naturgas, metangas), el, E85, laddhybrid (förutsatt att de kan laddas med sladd), vätgas samt bilar godkända av tillverkaren att köras på HVO100 (syntetisk diesel med förnybart ursprung) är inkluderade.

Sidan senast uppdaterad: 2024-11-19