Gå direkt till sidans innehåll

Personbilar per drivmedel

Indikator SE. 13. 23

Personbilar står för en stor del av växthusgasutsläppen i kommunen, och bidrar också till andra utsläpp såsom kväveoxider. Även bilar som inte drivs av fossila bränslen förbrukar energi, även om dessa inte bidrar på samma sätt till klimatförändringarna. Förutom att minska mängden bilar och hur mycket de körs är det viktigt att de fossildrivna bilarna byts ut mot bilar som kan drivas av förnybara bränslen.

Nedan visas antalet bilar som är registrerade i Västerås kommun, och du kan använda rullistan under Välj drivmedelstyp för att titta närmare på utvecklingen för olika typer av bilar.

Antal bilar registrerade i Västerås kommun

Rad-id Mätområde Datum Värde (stycken)

0

Total

2013

64791

1

Total

2014

65985

2

Total

2015

66965

3

Total

2016

68095

4

Total

2017

69609

5

Total

2018

70022

6

Total

2019

70221

7

Total

2020

70865

8

Total

2021

71661

9

Total

2022

72047

10

Total

2023

72047

11

Total

2024

72469

12

Bensin

2013

46782

13

Bensin

2014

45444

14

Bensin

2015

43814

15

Bensin

2016

42433

16

Bensin

2017

41476

17

Bensin

2018

40411

18

Bensin

2019

39451

19

Bensin

2020

38812

20

Bensin

2021

37829

21

Bensin

2022

36675

22

Bensin

2023

35677

23

Bensin

2024

34962

24

Diesel

2013

13603

25

Diesel

2014

15889

26

Diesel

2015

18265

27

Diesel

2016

20564

28

Diesel

2017

22701

29

Diesel

2018

23779

30

Diesel

2019

24345

31

Diesel

2020

24748

32

Diesel

2021

24723

33

Diesel

2022

24038

34

Diesel

2023

23226

35

Diesel

2024

22454

36

El

2013

9

37

El

2014

12

38

El

2015

47

39

El

2016

91

40

El

2017

128

41

El

2018

173

42

El

2019

379

43

El

2020

650

44

El

2021

1369

45

El

2022

2614

46

El

2023

3686

47

El

2024

4434

48

Elhybrider

2013

247

49

Elhybrider

2014

317

50

Elhybrider

2015

386

51

Elhybrider

2016

506

52

Elhybrider

2017

688

53

Elhybrider

2018

963

54

Elhybrider

2019

1388

55

Elhybrider

2020

1524

56

Elhybrider

2021

1779

57

Elhybrider

2022

2018

58

Elhybrider

2023

2219

59

Elhybrider

2024

2590

60

Laddhybrider

2013

17

61

Laddhybrider

2014

53

62

Laddhybrider

2015

103

63

Laddhybrider

2016

175

64

Laddhybrider

2017

327

65

Laddhybrider

2018

620

66

Laddhybrider

2019

799

67

Laddhybrider

2020

1385

68

Laddhybrider

2021

2327

69

Laddhybrider

2022

3110

70

Laddhybrider

2023

3711

71

Laddhybrider

2024

4647

72

Etanol

2013

3714

73

Etanol

2014

3758

74

Etanol

2015

3773

75

Etanol

2016

3716

76

Etanol

2017

3664

77

Etanol

2018

3491

78

Etanol

2019

3248

79

Etanol

2020

3059

80

Etanol

2021

2886

81

Etanol

2022

2788

82

Etanol

2023

2667

83

Etanol

2024

2599

84

Gas

2013

419

85

Gas

2014

512

86

Gas

2015

576

87

Gas

2016

607

88

Gas

2017

623

89

Gas

2018

581

90

Gas

2019

609

91

Gas

2020

685

92

Gas

2021

746

93

Gas

2022

802

94

Gas

2023

859

95

Gas

2024

780

96

Övrigt

2013

0

97

Övrigt

2014

0

98

Övrigt

2015

1

99

Övrigt

2016

3

100

Övrigt

2017

2

101

Övrigt

2018

4

102

Övrigt

2019

2

103

Övrigt

2020

2

104

Övrigt

2021

2

105

Övrigt

2022

2

106

Övrigt

2023

2

107

Övrigt

2024

3

Datakälla: Trafikanalys (Trafa)

Kommentar

Samtidigt som den totala mängden bilar i Västerås ökar går det att se att fossildrivna bilar byts ut mot elbilar, hybrider och gasbilar. Trots det står bensin- och dieselbilarna fortfarande för majoriteten av bilarna som är registrerade i Västerås kommun.

Om statistiken

Statistik om fordon tillhandahålls av Trafikanalys och uppgifterna är hämtade därifrån. Uppgifterna baseras på Transportstyrelsens vägtrafikregister över samtliga fordon som är registrerade i Sverige.

Sidan senast uppdaterad: 2025-06-30