Gå direkt till sidans innehåll

Personbilar per drivmedel

Indikator SE. 13. 23

Personbilar står för en stor del av växthusgasutsläppen i kommunen, och bidrar också till andra utsläpp såsom kväveoxider. Även bilar som inte drivs av fossila bränslen förbrukar energi, även om dessa inte bidrar på samma sätt till klimatförändringarna. Förutom att minska mängden bilar och hur mycket de körs är det viktigt att de fossildrivna bilarna byts ut mot bilar som kan drivas av förnybara bränslen.

Nedan visas antalet bilar som är registrerade i Västerås kommun, och du kan använda rullistan under Välj drivmedelstyp för att titta närmare på utvecklingen för olika typer av bilar.

Antal bilar registrerade i Västerås kommun

Rad-id Mätområde Datum Värde (stycken)

0

Total

2013

64791

1

Total

2014

65985

2

Total

2015

66965

3

Total

2016

68095

4

Total

2017

69609

5

Total

2018

70022

6

Total

2019

70221

7

Total

2020

70865

8

Total

2021

71661

9

Total

2022

72047

10

Total

2023

72047

11

Bensin

2013

46782

12

Bensin

2014

45444

13

Bensin

2015

43814

14

Bensin

2016

42433

15

Bensin

2017

41476

16

Bensin

2018

40411

17

Bensin

2019

39451

18

Bensin

2020

38812

19

Bensin

2021

37829

20

Bensin

2022

36675

21

Bensin

2023

35677

22

Diesel

2013

13603

23

Diesel

2014

15889

24

Diesel

2015

18265

25

Diesel

2016

20564

26

Diesel

2017

22701

27

Diesel

2018

23779

28

Diesel

2019

24345

29

Diesel

2020

24748

30

Diesel

2021

24723

31

Diesel

2022

24038

32

Diesel

2023

23226

33

El

2013

9

34

El

2014

12

35

El

2015

47

36

El

2016

91

37

El

2017

128

38

El

2018

173

39

El

2019

379

40

El

2020

650

41

El

2021

1369

42

El

2022

2614

43

El

2023

3686

44

Elhybrider

2013

247

45

Elhybrider

2014

317

46

Elhybrider

2015

386

47

Elhybrider

2016

506

48

Elhybrider

2017

688

49

Elhybrider

2018

963

50

Elhybrider

2019

1388

51

Elhybrider

2020

1524

52

Elhybrider

2021

1779

53

Elhybrider

2022

2018

54

Elhybrider

2023

2219

55

Laddhybrider

2013

17

56

Laddhybrider

2014

53

57

Laddhybrider

2015

103

58

Laddhybrider

2016

175

59

Laddhybrider

2017

327

60

Laddhybrider

2018

620

61

Laddhybrider

2019

799

62

Laddhybrider

2020

1385

63

Laddhybrider

2021

2327

64

Laddhybrider

2022

3110

65

Laddhybrider

2023

3711

66

Etanol

2013

3714

67

Etanol

2014

3758

68

Etanol

2015

3773

69

Etanol

2016

3716

70

Etanol

2017

3664

71

Etanol

2018

3491

72

Etanol

2019

3248

73

Etanol

2020

3059

74

Etanol

2021

2886

75

Etanol

2022

2788

76

Etanol

2023

2667

77

Gas

2013

419

78

Gas

2014

512

79

Gas

2015

576

80

Gas

2016

607

81

Gas

2017

623

82

Gas

2018

581

83

Gas

2019

609

84

Gas

2020

685

85

Gas

2021

746

86

Gas

2022

802

87

Gas

2023

859

88

Övrigt

2013

0

89

Övrigt

2014

0

90

Övrigt

2015

1

91

Övrigt

2016

3

92

Övrigt

2017

2

93

Övrigt

2018

4

94

Övrigt

2019

2

95

Övrigt

2020

2

96

Övrigt

2021

2

97

Övrigt

2022

2

98

Övrigt

2023

2

Datakälla: Trafikanalys (Trafa)

Kommentar

Samtidigt som den totala mängden bilar i Västerås ökar går det att se att fossildrivna bilar byts ut mot elbilar, hybrider och gasbilar. Trots det står bensin- och dieselbilarna fortfarande för majoriteten av bilarna som är registrerade i Västerås kommun.

Om statistiken

Statistik om fordon tillhandahålls av Trafikanalys och uppgifterna är hämtade därifrån. Uppgifterna baseras på Transportstyrelsens vägtrafikregister över samtliga fordon som är registrerade i Sverige.

Sidan senast uppdaterad: 2024-11-19