Sverige ska ha en högskola av hög kvalitet som når människor under hela livet och i hela landet. Eftergymnasial utbildning innefattar utbildningar som är kortare än tre år, längre än tre år och forskarutbildning.
Invånare med eftergymnasial utbildning
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Totalt |
2000 |
32,8 |
1 |
Totalt |
2001 |
33,8 |
2 |
Totalt |
2002 |
34,9 |
3 |
Totalt |
2003 |
35,9 |
4 |
Totalt |
2004 |
36,9 |
5 |
Totalt |
2005 |
37,8 |
6 |
Totalt |
2006 |
38,3 |
7 |
Totalt |
2007 |
38,9 |
8 |
Totalt |
2008 |
39,5 |
9 |
Totalt |
2009 |
40,1 |
10 |
Totalt |
2010 |
40,6 |
11 |
Totalt |
2011 |
41,3 |
12 |
Totalt |
2012 |
41,9 |
13 |
Totalt |
2013 |
42,4 |
14 |
Totalt |
2014 |
43,0 |
15 |
Totalt |
2015 |
43,4 |
16 |
Totalt |
2016 |
43,7 |
17 |
Totalt |
2017 |
44,0 |
18 |
Totalt |
2018 |
44,4 |
19 |
Totalt |
2019 |
44,9 |
20 |
Totalt |
2020 |
45,4 |
21 |
Totalt |
2021 |
45,9 |
22 |
Totalt |
2022 |
47,2 |
23 |
Totalt |
2023 |
47,9 |
24 |
Totalt |
2024 |
48,5 |
25 |
Kvinnor |
2000 |
33,8 |
26 |
Kvinnor |
2001 |
35,0 |
27 |
Kvinnor |
2002 |
36,5 |
28 |
Kvinnor |
2003 |
37,7 |
29 |
Kvinnor |
2004 |
38,9 |
30 |
Kvinnor |
2005 |
40,0 |
31 |
Kvinnor |
2006 |
40,8 |
32 |
Kvinnor |
2007 |
41,6 |
33 |
Kvinnor |
2008 |
42,4 |
34 |
Kvinnor |
2009 |
43,2 |
35 |
Kvinnor |
2010 |
43,9 |
36 |
Kvinnor |
2011 |
44,9 |
37 |
Kvinnor |
2012 |
45,6 |
38 |
Kvinnor |
2013 |
46,4 |
39 |
Kvinnor |
2014 |
47,3 |
40 |
Kvinnor |
2015 |
47,9 |
41 |
Kvinnor |
2016 |
48,3 |
42 |
Kvinnor |
2017 |
48,9 |
43 |
Kvinnor |
2018 |
49,4 |
44 |
Kvinnor |
2019 |
50,2 |
45 |
Kvinnor |
2020 |
50,9 |
46 |
Kvinnor |
2021 |
51,6 |
47 |
Kvinnor |
2022 |
52,9 |
48 |
Kvinnor |
2023 |
53,7 |
49 |
Kvinnor |
2024 |
54,4 |
50 |
Män |
2000 |
31,9 |
51 |
Män |
2001 |
32,6 |
52 |
Män |
2002 |
33,4 |
53 |
Män |
2003 |
34,1 |
54 |
Män |
2004 |
34,9 |
55 |
Män |
2005 |
35,6 |
56 |
Män |
2006 |
35,9 |
57 |
Män |
2007 |
36,3 |
58 |
Män |
2008 |
36,6 |
59 |
Män |
2009 |
37,1 |
60 |
Män |
2010 |
37,5 |
61 |
Män |
2011 |
37,7 |
62 |
Män |
2012 |
38,3 |
63 |
Män |
2013 |
38,6 |
64 |
Män |
2014 |
38,8 |
65 |
Män |
2015 |
39,0 |
66 |
Män |
2016 |
39,1 |
67 |
Män |
2017 |
39,2 |
68 |
Män |
2018 |
39,6 |
69 |
Män |
2019 |
39,8 |
70 |
Män |
2020 |
40,1 |
71 |
Män |
2021 |
40,5 |
72 |
Män |
2022 |
41,7 |
73 |
Män |
2023 |
42,3 |
74 |
Män |
2024 |
42,8 |
75 |
Riket |
2008 |
36,8 |
76 |
Riket |
2009 |
37,5 |
77 |
Riket |
2010 |
38,3 |
78 |
Riket |
2011 |
39,1 |
79 |
Riket |
2012 |
39,8 |
80 |
Riket |
2013 |
40,4 |
81 |
Riket |
2014 |
41,0 |
82 |
Riket |
2015 |
41,5 |
83 |
Riket |
2016 |
42,0 |
84 |
Riket |
2017 |
42,5 |
85 |
Riket |
2018 |
43,2 |
86 |
Riket |
2019 |
43,8 |
87 |
Riket |
2020 |
44,4 |
88 |
Riket |
2021 |
45,1 |
89 |
Riket |
2022 |
46,2 |
90 |
Riket |
2023 |
46,9 |
91 |
Riket |
2024 |
47,7 |
Kommentar
Andel invånare med eftergymnasial utbildning fortsätter att öka. Andelen är betydligt högre hos kvinnor, 54 procent, jämfört med män på 43 procent. Andelen med eftergymnasial utbildning är lite högre i Västerås än i hela Sverige.