Sverige ska ha en högskola av hög kvalitet som når människor under hela livet och i hela landet. Eftergymnasial utbildning innefattar utbildningar som är kortare än tre år, längre än tre år och forskarutbildning.
Invånare med eftergymnasial utbildning
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Totalt |
2000 |
32,8 |
1 |
Totalt |
2001 |
33,8 |
2 |
Totalt |
2002 |
34,9 |
3 |
Totalt |
2003 |
35,9 |
4 |
Totalt |
2004 |
36,9 |
5 |
Totalt |
2005 |
37,8 |
6 |
Totalt |
2006 |
38,3 |
7 |
Totalt |
2007 |
38,9 |
8 |
Totalt |
2008 |
39,5 |
9 |
Totalt |
2009 |
40,1 |
10 |
Totalt |
2010 |
40,6 |
11 |
Totalt |
2011 |
41,3 |
12 |
Totalt |
2012 |
41,9 |
13 |
Totalt |
2013 |
42,4 |
14 |
Totalt |
2014 |
43,0 |
15 |
Totalt |
2015 |
43,4 |
16 |
Totalt |
2016 |
43,7 |
17 |
Totalt |
2017 |
44,0 |
18 |
Totalt |
2018 |
44,4 |
19 |
Totalt |
2019 |
44,9 |
20 |
Totalt |
2020 |
45,4 |
21 |
Totalt |
2021 |
45,9 |
22 |
Totalt |
2022 |
47,2 |
23 |
Totalt |
2023 |
47,9 |
24 |
Kvinnor |
2000 |
33,8 |
25 |
Kvinnor |
2001 |
35,0 |
26 |
Kvinnor |
2002 |
36,5 |
27 |
Kvinnor |
2003 |
37,7 |
28 |
Kvinnor |
2004 |
38,9 |
29 |
Kvinnor |
2005 |
40,0 |
30 |
Kvinnor |
2006 |
40,8 |
31 |
Kvinnor |
2007 |
41,6 |
32 |
Kvinnor |
2008 |
42,4 |
33 |
Kvinnor |
2009 |
43,2 |
34 |
Kvinnor |
2010 |
43,9 |
35 |
Kvinnor |
2011 |
44,9 |
36 |
Kvinnor |
2012 |
45,6 |
37 |
Kvinnor |
2013 |
46,4 |
38 |
Kvinnor |
2014 |
47,3 |
39 |
Kvinnor |
2015 |
47,9 |
40 |
Kvinnor |
2016 |
48,3 |
41 |
Kvinnor |
2017 |
48,9 |
42 |
Kvinnor |
2018 |
49,4 |
43 |
Kvinnor |
2019 |
50,2 |
44 |
Kvinnor |
2020 |
50,9 |
45 |
Kvinnor |
2021 |
51,6 |
46 |
Kvinnor |
2022 |
52,9 |
47 |
Kvinnor |
2023 |
53,7 |
48 |
Män |
2000 |
31,9 |
49 |
Män |
2001 |
32,6 |
50 |
Män |
2002 |
33,4 |
51 |
Män |
2003 |
34,1 |
52 |
Män |
2004 |
34,9 |
53 |
Män |
2005 |
35,6 |
54 |
Män |
2006 |
35,9 |
55 |
Män |
2007 |
36,3 |
56 |
Män |
2008 |
36,6 |
57 |
Män |
2009 |
37,1 |
58 |
Män |
2010 |
37,5 |
59 |
Män |
2011 |
37,7 |
60 |
Män |
2012 |
38,3 |
61 |
Män |
2013 |
38,6 |
62 |
Män |
2014 |
38,8 |
63 |
Män |
2015 |
39,0 |
64 |
Män |
2016 |
39,1 |
65 |
Män |
2017 |
39,2 |
66 |
Män |
2018 |
39,6 |
67 |
Män |
2019 |
39,8 |
68 |
Män |
2020 |
40,1 |
69 |
Män |
2021 |
40,5 |
70 |
Män |
2022 |
41,7 |
71 |
Män |
2023 |
42,3 |
72 |
Riket |
2008 |
36,8 |
73 |
Riket |
2009 |
37,5 |
74 |
Riket |
2010 |
38,3 |
75 |
Riket |
2011 |
39,1 |
76 |
Riket |
2012 |
39,8 |
77 |
Riket |
2013 |
40,4 |
78 |
Riket |
2014 |
41,0 |
79 |
Riket |
2015 |
41,5 |
80 |
Riket |
2016 |
42,0 |
81 |
Riket |
2017 |
42,5 |
82 |
Riket |
2018 |
43,2 |
83 |
Riket |
2019 |
43,8 |
84 |
Riket |
2020 |
44,4 |
85 |
Riket |
2021 |
45,1 |
86 |
Riket |
2022 |
46,2 |
87 |
Riket |
2023 |
46,9 |
Kommentar
Andel invånare med eftergymnasial utbildning fortsätter att öka. Andelen är betydligt högre hos kvinnor, 54 procent, jämfört med män på 42 procent. Andelen med eftergymnasial utbildning är lägre hos övriga kommuner i länet vilket skulle kunna förklaras av små kommuner som saknar högskola och universitet.