Gå direkt till sidans innehåll

Elavbrott

Indikator SE. 7. 1

En välfungerande elförsörjning är betydelsefull för både den enskilde och för samhällets
funktion och dess utveckling. I Sverige har vi ett driftsäkert elsystem men tekniska fel, extremt väder, olyckor och sabotage kan fortfarande orsaka elavbrott. Långa elavbrott kan leda till problem med vattenförsörjning, kommunikation och mycket annat som idag är beorende av el.

Att ha tillgång till pålitlig och modern energi är viktigt, varför denna indikator mäter total avbrottstid för långa avbrott under året per kund, där långa elavbrott avser avbrott som är längre än 3 minuter. SAIDI inkluderar aviserade och oaviserade avbrott i regionnät och lokalnät. Kunder avser mätpunkter där ansvar övergår från nätföretag till kunden.

Elavbrott, genomsnittlig avbrottstid per kund (SAIDI)

Rad-id Mätområde Datum Värde (minuter/kund)

0

Västerås

2016

34

1

Västerås

2017

58

2

Västerås

2018

68

3

Västerås

2019

56

4

Västerås

2020

40

5

Västerås

2021

71

6

Västerås

2022

94

7

Västerås

2023

66

8

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2016

113

9

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2017

87

10

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2018

121

11

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2019

125

12

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2020

141

13

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2021

126

14

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2022

140

15

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2023

93

16

Större stad (ovägt medel)

2016

52

17

Större stad (ovägt medel)

2017

50

18

Större stad (ovägt medel)

2018

72

19

Större stad (ovägt medel)

2019

72

20

Större stad (ovägt medel)

2020

60

21

Större stad (ovägt medel)

2021

56

22

Större stad (ovägt medel)

2022

57

23

Större stad (ovägt medel)

2023

55

24

Riket

2017

81

25

Riket

2018

114

26

Riket

2019

156

27

Riket

2020

93

28

Riket

2021

80

29

Riket

2022

95

30

Riket

2023

87

Datakälla: Energimarknadsinspektionen via Kolada

Kommentar

Den genomsnittliga avbrottstiden per kund i Västerås var 66 minuter år 2023, en minskning från föregående år men en ökning sedan 2016. Det var också lägre än snittet för Västmanlands kommuner på 93 minuter per kund, och hela Sverige på 87 minuter, men högre än snittet för kommungruppen.

Sidan senast uppdaterad: 2025-05-06