Gå direkt till sidans innehåll

Cykelväg i kommunen

Indikator SE. 11. 18

Cykling är ett hållbart trafikslag som idag beräknas förhindra en mängd dödsfall och sjukdomsfall i Sverige. Nationellt finns miljömål om att andelen transporter med cykel ska öka. Längden cykelväg är en central faktor för att främja resande med cykel.

Total (statlig, kommunal och enskild) cykelväg i kommunen per invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (meter/invånare)

0

Västerås

2012

3,0

1

Västerås

2013

3,0

2

Västerås

2014

3,0

3

Västerås

2015

3,0

4

Västerås

2016

3,0

5

Västerås

2017

2,9

6

Västerås

2018

2,9

7

Västerås

2019

2,9

8

Västerås

2020

2,9

9

Västerås

2021

2,9

10

Västerås

2022

2,9

11

Västerås

2023

2,9

12

Västerås

2024

2,9

13

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2012

1,2

14

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2013

1,4

15

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2014

1,1

16

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2015

1,1

17

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2016

1,8

18

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2017

2,1

19

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2018

2,1

20

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2019

2,1

21

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2020

2,1

22

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2021

2,2

23

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2022

2,3

24

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2023

2,8

25

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2024

2,9

26

Större stad (ovägt medel)

2012

1,8

27

Större stad (ovägt medel)

2013

2,0

28

Större stad (ovägt medel)

2014

2,2

29

Större stad (ovägt medel)

2015

2,4

30

Större stad (ovägt medel)

2016

2,5

31

Större stad (ovägt medel)

2017

2,7

32

Större stad (ovägt medel)

2018

2,7

33

Större stad (ovägt medel)

2019

2,7

34

Större stad (ovägt medel)

2020

2,8

35

Större stad (ovägt medel)

2021

2,8

36

Större stad (ovägt medel)

2022

2,9

37

Större stad (ovägt medel)

2023

2,9

38

Större stad (ovägt medel)

2024

3,0

39

Riket

2016

2,1

40

Riket

2017

2,2

41

Riket

2018

2,2

42

Riket

2019

2,3

43

Riket

2020

2,4

44

Riket

2021

2,5

45

Riket

2022

2,5

46

Riket

2023

2,6

47

Riket

2024

2,6

Datakälla: Trafikverket (NVDB) och SCB

Kommentar

Tidigare hade Västerås betydligt fler meter cykelväg per invånare än övriga Sverige, men sedan dess har invånarantalet ökat snabbare än cykelvägsträckan och vi ser därför en negativ trend. Andra kommuner har kommit ikapp Västerås har nu 2,9 meter cykelväg per invånare vilket är lägre än genomsnittet för kommungruppen Större stad.

Sidan senast uppdaterad: 2025-08-21