Cykling är ett hållbart trafikslag som idag beräknas förhindra en mängd dödsfall och sjukdomsfall i Sverige. Nationellt finns miljömål om att andelen transporter med cykel ska öka. Längden cykelväg är en central faktor för att främja resande med cykel.
Cykelväg i kommunen
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (meter/invånare) |
---|---|---|---|
0 |
Västerås |
2012 |
3,0 |
1 |
Västerås |
2013 |
3,0 |
2 |
Västerås |
2014 |
3,0 |
3 |
Västerås |
2015 |
3,0 |
4 |
Västerås |
2016 |
3,0 |
5 |
Västerås |
2017 |
2,9 |
6 |
Västerås |
2018 |
2,9 |
7 |
Västerås |
2019 |
2,9 |
8 |
Västerås |
2020 |
2,9 |
9 |
Västerås |
2021 |
2,9 |
10 |
Västerås |
2022 |
2,9 |
11 |
Västerås |
2023 |
2,9 |
12 |
Västmanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2012 |
1,2 |
13 |
Västmanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2013 |
1,4 |
14 |
Västmanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2014 |
1,1 |
15 |
Västmanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2015 |
1,1 |
16 |
Västmanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2016 |
1,8 |
17 |
Västmanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2017 |
2,1 |
18 |
Västmanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2018 |
2,1 |
19 |
Västmanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2019 |
2,1 |
20 |
Västmanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2020 |
2,1 |
21 |
Västmanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2021 |
2,2 |
22 |
Västmanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2022 |
2,3 |
23 |
Västmanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2023 |
2,8 |
24 |
Större stad (ovägt medel) |
2012 |
1,8 |
25 |
Större stad (ovägt medel) |
2013 |
2,0 |
26 |
Större stad (ovägt medel) |
2014 |
2,2 |
27 |
Större stad (ovägt medel) |
2015 |
2,4 |
28 |
Större stad (ovägt medel) |
2016 |
2,5 |
29 |
Större stad (ovägt medel) |
2017 |
2,7 |
30 |
Större stad (ovägt medel) |
2018 |
2,7 |
31 |
Större stad (ovägt medel) |
2019 |
2,7 |
32 |
Större stad (ovägt medel) |
2020 |
2,8 |
33 |
Större stad (ovägt medel) |
2021 |
2,8 |
34 |
Större stad (ovägt medel) |
2022 |
2,9 |
35 |
Större stad (ovägt medel) |
2023 |
2,9 |
36 |
Riket |
2016 |
2,1 |
37 |
Riket |
2017 |
2,2 |
38 |
Riket |
2018 |
2,2 |
39 |
Riket |
2019 |
2,3 |
40 |
Riket |
2020 |
2,4 |
41 |
Riket |
2021 |
2,5 |
42 |
Riket |
2022 |
2,5 |
43 |
Riket |
2023 |
2,6 |
Kommentar
År 2014 hade Västerås en högre andel cykelväg än övriga Sverige, men har inte utvecklat sig så mycket sedan dess. År 2023 ligger det nu rätt så jämt med 2,9 meter cykelväg per invånare i Västerås jämfört med 2,6 i Riket.