Gå direkt till sidans innehåll

Trångboddhet i flerbostadshus

Indikator SE. 11. 2

Bostadsbrist medför negativa samhällsekonomiska konsekvenser. Studier visar exempelvis att negativa hälsoeffekter samvarierar med trångboddhet enligt norm 2 och att barns skolresultat också påverkas negativt. Med trångboddhet enligt norm 2 menas att det bor fler än två personer per rum. Kök och vardagsrum räknas ej in och två vuxna personer som är gifta eller sammanboende bedöms inte heller vara trångbodda om de har ett gemensamt sovrum. Det betyder till exempel att ett hushåll som består av två vuxna och två barn är trångbodda i en tvårumslägenhet men inte i en trerumslägenhet enligt norm 2.

Indikatorn exkluderar specialbostäder såsom studentbostäder, bostäder för äldre eller funktionshindrade.

Andel trångbodda i flerbostadshus, enligt norm 2.

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2012

12,7

1

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2013

14,5

2

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2014

15,3

3

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2015

16,9

4

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2016

17,2

5

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2017

18,2

6

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2018

18,4

7

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2019

18,0

8

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2020

16,9

9

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2021

16,9

10

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2022

16,7

11

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2023

16,2

Datakälla: SCB

Kommentar

Trångboddheten i Västerås ligger under det nationella snittet men har ökat sedan 2012. De senaste tre åren finns dock en minskande trend, det vill säga en vändning i trenden sedan mätningens början. Utvecklingen ser liknande ut i riket och i liknande städer.

Sidan senast uppdaterad: 2024-11-05