Gå direkt till sidans innehåll

Vuxna med långvarigt ekonomiskt bistånd

Indikator SE. 1. 2

Tanken med ekonomiskt bistånd är att det ska vara ett tillfälligt ekonomiskt stöd vid kortare perioder, men för många som inte kommer in på arbetsmarknaden har försörjningsstöd blivit det enda möjliga försörjningsalternativet. Ett långvarigt biståndsmottagande innebär både försämrad livskvalitet för individen och ökade kostnader för samhället.

I denna indikator redovisas vuxna biståndsmottagare med långvarigt ekonomiskt bistånd under året dividerat med det totala antalet vuxna biståndsmottagare under året. För att biståndet ska räknas som långvarigt ska personen få ekonomiskt bistånd 10-12 månader av året.

Andel vuxna biståndsmottagare med långvarigt ekonomiskt bistånd

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Västerås

2010

2,3

1

Västerås

2011

2,1

2

Västerås

2012

2,1

3

Västerås

2013

2,1

4

Västerås

2014

2,0

5

Västerås

2015

2,0

6

Västerås

2016

2,0

7

Västerås

2017

1,9

8

Västerås

2018

2,1

9

Västerås

2019

2,1

10

Västerås

2020

2,1

11

Västerås

2021

1,9

12

Västerås

2022

1,7

13

Västerås

2023

1,5

14

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2010

1,3

15

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2011

1,4

16

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2012

1,2

17

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2013

1,2

18

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2014

1,2

19

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2015

1,2

20

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2016

1,3

21

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2017

1,3

22

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2018

1,3

23

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2019

1,4

24

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2020

1,5

25

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2021

1,5

26

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2022

1,2

27

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2023

1,1

28

Större stad (ovägt medel)

2010

1,9

29

Större stad (ovägt medel)

2011

1,9

30

Större stad (ovägt medel)

2012

1,8

31

Större stad (ovägt medel)

2013

1,8

32

Större stad (ovägt medel)

2014

1,7

33

Större stad (ovägt medel)

2015

1,6

34

Större stad (ovägt medel)

2016

1,6

35

Större stad (ovägt medel)

2017

1,5

36

Större stad (ovägt medel)

2018

1,5

37

Större stad (ovägt medel)

2019

1,5

38

Större stad (ovägt medel)

2020

1,6

39

Större stad (ovägt medel)

2021

1,5

40

Större stad (ovägt medel)

2022

1,4

41

Större stad (ovägt medel)

2023

1,3

42

Riket

2011

1,4

43

Riket

2012

1,4

44

Riket

2013

1,4

45

Riket

2015

1,3

46

Riket

2016

1,3

47

Riket

2017

1,2

48

Riket

2018

1,2

49

Riket

2019

1,3

50

Riket

2020

1,3

51

Riket

2021

1,3

52

Riket

2022

1,1

53

Riket

2023

1,0

Kommentar

Runt en och en halvt procent av kommunens vuxna biståndstagare hade år 2023 långvarigt ekonomiskt bistånd, vilket är en stor minskning sedan 2020. Däremot har fortfarande en större andel av västeråsborna långvarigt ekonomiskt bistånd än andelen för hela Sverige, genomsnittet för större städer samt kommuner i Västmanlands län.

Sidan senast uppdaterad: 2024-08-05