Gå direkt till sidans innehåll

Äldre kvinnors mediannettoinkomst

Indikator SE. 5. 7

I Sverige har män både högre förvärvinkomster och högre kapitalinkomster än kvinnor. Det har flera faktorer, såsom att kvinnor oftare arbetar inom yrken med låg inkomst och arbetar mer deltid än män. Kvinnor har dessutom större sjukfrånvaro och barnrelaterad frånvaro. Eftersom det tidigare varit ännu större skillnader i inkomst och pensionsgrundande inkomst är äldre kvinnor i en ännu mer utsatt situation.

Kvinnors (65+) disponibla mediannettoinkomst som andel av mäns (65+) disponibla mediannettoinkomst

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Västerås

2000

76

1

Västerås

2001

76,3

2

Västerås

2002

76,8

3

Västerås

2003

77,4

4

Västerås

2004

77,6

5

Västerås

2005

77,5

6

Västerås

2006

76,9

7

Västerås

2007

76,1

8

Västerås

2008

75,8

9

Västerås

2009

75,7

10

Västerås

2010

76

11

Västerås

2011

76,9

12

Västerås

2012

76,9

13

Västerås

2013

76,9

14

Västerås

2014

77,2

15

Västerås

2015

76,9

16

Västerås

2016

77,1

17

Västerås

2017

76,7

18

Västerås

2018

77,2663

19

Västerås

2019

76,7808

20

Västerås

2020

75,9735

21

Västerås

2021

75,1386

22

Västerås

2022

71,8526

23

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2000

78,9

24

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2001

79,2

25

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2002

79,4

26

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2003

80

27

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2004

80,5

28

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2005

79,4

29

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2006

79,4

30

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2007

78,8

31

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2008

78,4

32

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2009

78,8

33

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2010

79,2

34

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2011

80

35

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2012

80,1

36

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2013

80,3

37

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2014

80,8

38

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2015

80,5

39

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2016

81,1

40

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2017

80,5

41

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2018

80,7746

42

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2019

80,5511

43

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2020

79,8942

44

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2021

79,2549

45

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2022

74,9317

46

Större stad (ovägt medel)

2000

79,1

47

Större stad (ovägt medel)

2001

79,6

48

Större stad (ovägt medel)

2002

79,7

49

Större stad (ovägt medel)

2003

80,9

50

Större stad (ovägt medel)

2004

81,3

51

Större stad (ovägt medel)

2005

80,6

52

Större stad (ovägt medel)

2006

80,5

53

Större stad (ovägt medel)

2007

79,4

54

Större stad (ovägt medel)

2008

78,9

55

Större stad (ovägt medel)

2009

78,9

56

Större stad (ovägt medel)

2010

79,2

57

Större stad (ovägt medel)

2011

79,9

58

Större stad (ovägt medel)

2012

79,9

59

Större stad (ovägt medel)

2013

79,7

60

Större stad (ovägt medel)

2014

80,1

61

Större stad (ovägt medel)

2015

79,6

62

Större stad (ovägt medel)

2016

80,1

63

Större stad (ovägt medel)

2017

79,6

64

Större stad (ovägt medel)

2018

80,4945

65

Större stad (ovägt medel)

2019

80,0908

66

Större stad (ovägt medel)

2020

80,0434

67

Större stad (ovägt medel)

2021

79,2217

68

Större stad (ovägt medel)

2022

75,2109

69

Riket

2000

79,3

70

Riket

2001

79,8

71

Riket

2002

79,9

72

Riket

2003

81,3

73

Riket

2004

81,6

74

Riket

2005

81

75

Riket

2006

80,7

76

Riket

2007

79,8

77

Riket

2008

79,3

78

Riket

2009

79,3

79

Riket

2010

79,7

80

Riket

2011

80,4

81

Riket

2012

80,4

82

Riket

2013

80,1

83

Riket

2014

80,6

84

Riket

2015

80,1

85

Riket

2016

80,6

86

Riket

2017

79,9

87

Riket

2018

80,7788

88

Riket

2019

80,3893

89

Riket

2020

80,4603

90

Riket

2021

79,4756

91

Riket

2022

75,5785

92

Alla kommuner (ovägt medel)

2000

78,6

93

Alla kommuner (ovägt medel)

2001

79,2

94

Alla kommuner (ovägt medel)

2002

79,4

95

Alla kommuner (ovägt medel)

2003

80,7

96

Alla kommuner (ovägt medel)

2004

81,2

97

Alla kommuner (ovägt medel)

2005

80,7

98

Alla kommuner (ovägt medel)

2006

80,6

99

Alla kommuner (ovägt medel)

2007

79,7

100

Alla kommuner (ovägt medel)

2008

79,3

101

Alla kommuner (ovägt medel)

2009

79,5

102

Alla kommuner (ovägt medel)

2010

79,7

103

Alla kommuner (ovägt medel)

2011

80,4

104

Alla kommuner (ovägt medel)

2012

80,6

105

Alla kommuner (ovägt medel)

2013

80,4

106

Alla kommuner (ovägt medel)

2014

80,9

107

Alla kommuner (ovägt medel)

2015

80,5

108

Alla kommuner (ovägt medel)

2016

81

109

Alla kommuner (ovägt medel)

2017

80,4

110

Alla kommuner (ovägt medel)

2018

80,8

111

Alla kommuner (ovägt medel)

2019

80,5

112

Alla kommuner (ovägt medel)

2020

80,5

113

Alla kommuner (ovägt medel)

2021

79,6

114

Alla kommuner (ovägt medel)

2022

74,9

Kommentar

Äldre kvinnors mediannettoinkomst som andel av äldre mäns har minskat de senaste åren i Västerås. Vi ser dessutom att det år 2022 (71,9 procent) är färre äldre kvinnor som närmar sig samma mediannettoinkomst som män jämfört med år 2000, då det låg på 76 procent. Jämfört med andra kommuner i Sverige ligger Järfälla på en något lägre jämställdhet inom kvinnors inkomst jämfört med männens bland befolkningen över 65 år, men ligger något övre nivån för pendlingskommuner nära en storstad.

Sammanräknad förvärvsinkomst är summan av inkomst av tjänst och inkomst av näringsverksamhet. Den sammanräknade förvärvsinkomsten består av de sammanlagda löpande skattepliktiga inkomsterna, vilket avser inkomster från anställning, företagande, pension, sjukpenning och andra skattepliktiga transfereringar. I sammanräknad förvärvsinkomst ingår inte inkomst av kapital.

Sidan senast uppdaterad: 2024-08-05