Gå direkt till sidans innehåll

Inköp av ekologiska livsmedel

Indikator TEMA. 10.3. 1

Syftet med denna indikator är att visa på kommunens arbete med miljöhänsyn. Regeringen har exempelvis som mål att 60 procent av den offentliga livsmedelskonsumtionen ska vara ekologiska produkter år 2030. Med ekologiska livsmedel avses någon av märkningarna KRAV, Demeter, EU-ekologiskt och MSC. Livsmedelsinköpen omfattar Västerås stads skolor, förskolor, äldreboenden och övriga verksamheter som handlar livsmedel på stadens livsmedelsavtal.

Nationellt inriktningsmål
Regeringens inriktningsmål är att 60 procent av den offentliga livsmedelskonsumtionen ska utgöras av certifierade ekologiska produkter år 2030.

Andel av totala inköpskostnaden för livsmedel som avser ekologiska livsmedel

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Västerås

2010

17,9

1

Västerås

2011

22,9

2

Västerås

2012

32,5

3

Västerås

2013

31,0

4

Västerås

2014

38,0

5

Västerås

2015

43,0

6

Västerås

2016

48,0

7

Västerås

2017

48,0

8

Västerås

2018

49,0

9

Västerås

2019

44,0

10

Västerås

2020

50,0

11

Västerås

2021

53,0

12

Västerås

2022

48,0

13

Västerås

2023

42,3

14

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2010

6,4

15

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2011

12,2

16

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2012

18,5

17

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2013

17,6

18

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2014

22,8

19

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2015

22,6

20

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2016

32,0

21

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2017

33,6

22

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2018

34,5

23

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2019

34,4

24

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2020

34,9

25

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2021

31,7

26

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2022

32,1

27

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2023

27,6

28

Större stad (ovägt medel)

2010

16,1

29

Större stad (ovägt medel)

2011

21,3

30

Större stad (ovägt medel)

2012

25,8

31

Större stad (ovägt medel)

2013

26,3

32

Större stad (ovägt medel)

2014

30,1

33

Större stad (ovägt medel)

2015

34,4

34

Större stad (ovägt medel)

2016

37,6

35

Större stad (ovägt medel)

2017

40,7

36

Större stad (ovägt medel)

2018

41,5

37

Större stad (ovägt medel)

2019

42,2

38

Större stad (ovägt medel)

2020

42,5

39

Större stad (ovägt medel)

2021

43,8

40

Större stad (ovägt medel)

2022

41,5

41

Större stad (ovägt medel)

2023

38,0

42

Alla kommuner (ovägt medel)

2010

10,2

43

Alla kommuner (ovägt medel)

2011

14,0

44

Alla kommuner (ovägt medel)

2012

17,0

45

Alla kommuner (ovägt medel)

2013

17,9

46

Alla kommuner (ovägt medel)

2014

21,7

47

Alla kommuner (ovägt medel)

2015

24,8

48

Alla kommuner (ovägt medel)

2016

27,3

49

Alla kommuner (ovägt medel)

2017

29,2

50

Alla kommuner (ovägt medel)

2018

30,4

51

Alla kommuner (ovägt medel)

2019

30,3

52

Alla kommuner (ovägt medel)

2020

29,3

53

Alla kommuner (ovägt medel)

2021

29,3

54

Alla kommuner (ovägt medel)

2022

28,9

55

Alla kommuner (ovägt medel)

2023

26,5

Datakälla: Ekomatcentrum via Kolada

Kommentar

År 2021 hade kommunen 53 procent och hamnade på tionde plats i Ekomatsligan. Sedan dess har andelen inköpta livsmedel som är ekologiska minskat i Västerås, precis som i de flesta av Sveriges kommuner. Inflation och ökade livsmedelspriser har bidragit till att många kommuner i Sverige dragit ner på inköpen av ekologiska livsmedel.

Ansvarig organisation
Kontakt
Sidan senast uppdaterad: 2025-04-23