Gå direkt till sidans innehåll

Körsträckor

Indikator TEMA. 3.2. 2

Biltrafiken står för en stor del av växthusgasutsläppen i Sverige, och i Västerås. Hur många mil invånarna i den egna kommunen eller regionen reser med bil varierar över landet. Faktorer som påverkar körsträckan är hur väl utbyggd kollektivtrafiken är, hur pendlingsmönster ser ut, men även av resvanor. För att nå klimatlagens mål har Trafikverket tagit fram ett klimatscenario som säger att vi måste minska biltrafiken i kilometer med 10-20 procent per capita. I Västerås Trafikplan har det övergripande målet att biltrafiken inte ska öka i absoluta tal trots att befolkningen ökar i antal. Istället ska andelen kollektivtrafik och cykel öka.

Indikatorn visar total körsträcka med personbilar registrerade i kommunen per invånare.

Genomsnittlig körsträcka per invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil)

0

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

1999

675

1

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2000

698

2

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2005

726

3

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2008

743

4

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2009

727

5

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2010

730

6

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2011

737

7

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2012

732

8

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2013

729

9

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2014

730

10

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2015

742

11

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2016

757

12

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2017

761

13

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2018

752

14

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2019

735

15

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2020

675

16

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2021

677

17

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2022

680

18

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2023

679

Kommentar

Den genomsnittliga körsträckan per invånare minskade stort under pandemiåret 2020. Sedan dess har sträckan ökat något, men inte till nivåerna före pandemin. Den genomsnittliga körsträckan per invånare är mindre i Västerås än i både länet och riket som helhet.

Om statistiken

Indikatorn avser körsträcka för bilar registrerade i kommunen och säger ingenting om i vilka geografiska områden dessa bilar har kört. Avser bilar registrerade på såväl juridiska som fysiska personer.

Kontakt
Sidan senast uppdaterad: 2024-11-19