Statistiken visar hur stor andel av stadsbussarna som drivs med biogas och el.
Bussar med förnyelsebara drivmedel
Indikator TEMA. 3.1. 3- Diagram
- Tabell
Rad-id | Datum | Värde (%) |
---|---|---|
0 |
2004 |
24 |
1 |
2005 |
36 |
2 |
2006 |
48 |
3 |
2007 |
61 |
4 |
2008 |
61 |
5 |
2009 |
61 |
6 |
2010 |
61 |
7 |
2011 |
57 |
8 |
2012 |
58 |
9 |
2013 |
84 |
10 |
2014 |
92 |
11 |
2015 |
92 |
12 |
2016 |
100 |
13 |
2017 |
100 |
14 |
2018 |
100 |
15 |
2019 |
100 |
16 |
2020 |
100 |
17 |
2021 |
100 |
18 |
2022 |
100 |
Kommentar
På slutet av 2022 bestod Svealandstrafikens linjebusspark av 94 procent biogasbussar och 6 procent elbussar. Nu är Svealandstrafiken på gång med nästa drivmedelskifte till energieffektivare, tystare och utsläppsfria elbussar. De ställer även krav på fossilfria bränslen i alla upphandlingar av underleverantörer, vilket också bidrar till att påverka omställningen hos andra trafikföretag och övriga leverantörer.
Andelen biogasbussar i stadstrafiken ökade kraftigt mellan åren 2004 och 2007, tack vare ökade anslag för att förnya fordonsflottan. Under åren 2007-2012 låg antalet biogasbussar i stadstrafiken relativt konstant men ser man till andelen biogasbussar totalt för stads-, förorts- och flexlinjetrafik så skedde det en mindre ökning.
År 2013 ökar antalet biogasbussar markant i trafiken i och med lanseringen av SmartKoll där man satsar på en fossilfri trafik år 2015. Ökningen av antalet biogasbussar har fortsatt under 2014 och även en elbuss togs i trafik.
Under 2016 började den fossilfria miljödieseln HVO100 användas i de fåtal dieselbussar som är i bruk. I slutet av 2018 väntas en ny stadsbussleverans som innebär att hela bussflottan kommer bestå av en elbuss och resten biogasbussar.