Gå direkt till sidans innehåll

Fossiloberoende fordon i kommunorganisationen

Indikator TEMA. 3.1. 7

Med fossiloberoende menas bilar som har möjlighet att köra på ett bränsle från förnybara källor men som inte nödvändigtvis gör det hela tiden.

Andel fossiloberoende personbilar samt lätta lastbilar i kommunorganisationen

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Västerås

2020

76,0

1

Västerås

2021

80,0

2

Västerås

2022

81,6

3

Västerås

2023

82,9

4

Västerås

2024

78,0

5

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2020

31,9

6

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2021

43,4

7

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2022

50,2

8

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2023

54,4

9

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2024

54,4

10

Större stad (ovägt medel)

2020

73,4

11

Större stad (ovägt medel)

2021

77,3

12

Större stad (ovägt medel)

2022

80,0

13

Större stad (ovägt medel)

2023

83,5

14

Större stad (ovägt medel)

2024

85,2

15

Riket

2020

51,3

16

Riket

2021

56,5

17

Riket

2022

60,8

18

Riket

2023

65,5

19

Riket

2024

69,1

Datakälla: Miljöfordon Sverige

Kommentar

78 procent av kommunorganisationens fordon var fossiloberoende i slutet av 2024, vilket är högre än andelen av kommunägda fordon i hela Sverige. Andelen fossiloberoende fordon i kommunorganisationen har ökat sedan 2020 men minskade mellan 2023 och 2024.

Om statistiken

Bilar av typerna gas (CNG, biogas, naturgas, metangas), el, E85, laddhybrid (förutsatt att de kan laddas med sladd), vätgas samt bilar godkända av tillverkaren att köras på HVO100 (syntetisk diesel med förnybart ursprung) är inkluderade.

Sidan senast uppdaterad: 2025-06-30