Gå direkt till sidans innehåll

Körsträckor

Indikator SE. 13. 5

Biltrafiken står för en stor del av växthusgasutsläppen i Sverige, och i Västerås. Hur många mil invånarna i den egna kommunen eller regionen reser med bil varierar över landet. Faktorer som påverkar körsträckan är hur väl utbyggd kollektivtrafiken är, hur pendlingsmönster ser ut, men även av resvanor. För att nå klimatlagens mål har Trafikverket tagit fram ett klimatscenario som säger att vi måste minska biltrafiken i kilometer med 10-20 procent per capita. I Västerås Trafikplan har det övergripande målet att biltrafiken inte ska öka i absoluta tal trots att befolkningen ökar i antal. Istället ska andelen kollektivtrafik och cykel öka.

Indikatorn visar total körsträcka med personbilar registrerade i kommunen per invånare.

Genomsnittlig körsträcka per invånare

Trend:
Ingen tydlig trend Ingen tydlig trend sedan 1999
Senaste värdet:
616 mil (2023)
Utgångsvärde:
640 mil (1999)

Kommentar

Den genomsnittliga körsträckan per invånare minskade stort under pandemiåret 2020. Sedan dess har sträckan ökat något, men inte till nivåerna före pandemin. Den genomsnittliga körsträckan per invånare är mindre i Västerås än i både länet och riket som helhet.

Om statistiken

Indikatorn avser körsträcka för bilar registrerade i kommunen och säger ingenting om i vilka geografiska områden dessa bilar har kört. Avser bilar registrerade på såväl juridiska som fysiska personer.

Kontakt
Sidan senast uppdaterad: 2024-11-19