Gå direkt till sidans innehåll

Körsträckor

Indikator SE. 13. 5

Biltrafiken står för en stor del av växthusgasutsläppen i Sverige, och i Västerås. Hur många mil invånarna i den egna kommunen eller regionen reser med bil varierar över landet. Faktorer som påverkar körsträckan är hur väl utbyggd kollektivtrafiken är, hur pendlingsmönster ser ut, men även av resvanor. För att nå klimatlagens mål har Trafikverket tagit fram ett klimatscenario som säger att vi måste minska biltrafiken i kilometer med 10-20 procent per capita. I Västerås Trafikplan har det övergripande målet att biltrafiken inte ska öka i absoluta tal trots att befolkningen ökar i antal. Istället ska andelen kollektivtrafik och cykel öka.

Indikatorn visar total körsträcka med personbilar registrerade i kommunen per invånare.

Genomsnittlig körsträcka per invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil)

0

Riket

1999

640

1

Riket

2000

659

2

Riket

2005

681

3

Riket

2008

688

4

Riket

2009

672

5

Riket

2010

667

6

Riket

2011

667

7

Riket

2012

658

8

Riket

2013

652

9

Riket

2014

655

10

Riket

2015

663

11

Riket

2016

673

12

Riket

2017

673

13

Riket

2018

670

14

Riket

2019

651

15

Riket

2020

605

16

Riket

2021

611

17

Riket

2022

617

18

Riket

2023

616

Kommentar

Den genomsnittliga körsträckan per invånare minskade stort under pandemiåret 2020. Sedan dess har sträckan ökat något, men inte till nivåerna före pandemin. Den genomsnittliga körsträckan per invånare är mindre i Västerås än i både länet och riket som helhet.

Om statistiken

Indikatorn avser körsträcka för bilar registrerade i kommunen och säger ingenting om i vilka geografiska områden dessa bilar har kört. Avser bilar registrerade på såväl juridiska som fysiska personer.

Kontakt
Sidan senast uppdaterad: 2024-11-19