En förutsättning för att kollektivtrafiken ska användas i så hög grad som möjligt är att den finns inom ett rimligt avstånd. När nya bostäder planeras behöver de vara i kollektivtrafiknära läge för att öka sannolikheten att de som flyttar in använder sig av den.
Nytillkomna bostäder i kollektivtrafiknära läge
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Större stad (ovägt medel) |
2014 |
88,3 |
1 |
Större stad (ovägt medel) |
2015 |
82,2 |
2 |
Större stad (ovägt medel) |
2016 |
90,4 |
3 |
Större stad (ovägt medel) |
2017 |
89,4 |
4 |
Större stad (ovägt medel) |
2018 |
91,0 |
5 |
Större stad (ovägt medel) |
2019 |
89,7 |
6 |
Större stad (ovägt medel) |
2020 |
86,5 |
7 |
Större stad (ovägt medel) |
2021 |
88,1 |
8 |
Större stad (ovägt medel) |
2022 |
89,8 |
Kommentar
År 2022 var 85 procent av de nytillkomna bostäderna i Västerås nära kollektivtrafiken, vilket är en negativ trend sedan år 2014 då andelen låg på 88,8%. Detta är dock något högre jämfört med andra kommuner i länet.
Med trafikerad hållplats avses hållplats, för samtliga trafikslag som trafikeras med minst en avgång per timme, vardagar mellan 06:00 och 20:00. Avståndet till hållplats utgår från fågelavstånd och beaktar inte väg- och gatunät. Hållplatsernas geografiska läge har samkörts med uppgifter ut lägenhetsregistret om antal lägenheter per byggnad. Nyckeltalet följer upp miljökvalitetsmålet 'God bebyggd miljö'.