Gå direkt till sidans innehåll

Nytillkomna bostäder i kollektivtrafiknära läge

Indikator SE. 11. 17

En förutsättning för att kollektivtrafiken ska användas i så hög grad som möjligt är att den finns inom ett rimligt avstånd. När nya bostäder planeras behöver de vara i kollektivtrafiknära läge för att öka sannolikheten att de som flyttar in använder sig av den.

Andel nytillkomna bostäder (under det aktuella referensåret) i det geografiska området, som har en trafikerad hållplats inom 500 meter

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Större stad (ovägt medel)

2014

88,3

1

Större stad (ovägt medel)

2015

82,2

2

Större stad (ovägt medel)

2016

90,4

3

Större stad (ovägt medel)

2017

89,4

4

Större stad (ovägt medel)

2018

91,0

5

Större stad (ovägt medel)

2019

89,7

6

Större stad (ovägt medel)

2020

86,5

7

Större stad (ovägt medel)

2021

88,1

8

Större stad (ovägt medel)

2022

89,8

Datakälla: SCB

Kommentar

År 2022 var 85 procent av de nytillkomna bostäderna i Västerås nära kollektivtrafiken, vilket är en negativ trend sedan år 2014 då andelen låg på 88,8%. Detta är dock något högre jämfört med andra kommuner i länet.

Med trafikerad hållplats avses hållplats, för samtliga trafikslag som trafikeras med minst en avgång per timme, vardagar mellan 06:00 och 20:00. Avståndet till hållplats utgår från fågelavstånd och beaktar inte väg- och gatunät. Hållplatsernas geografiska läge har samkörts med uppgifter ut lägenhetsregistret om antal lägenheter per byggnad. Nyckeltalet följer upp miljökvalitetsmålet 'God bebyggd miljö'.

Sidan senast uppdaterad: 2024-11-05